Brudt tillid – den største omkostning

Som revisionsvirksomhed er vi helt naturligt meget tæt på vores kunders følsomme oplysninger. Samtidig har vi – som kernerådgiver omkring sund drift af forretningen – fokus på forhold, der kan have konsekvenser for vækst og økonomi. I den digitale tidsalder er IT-sikkerhed netop sådan et forhold. Derfor synes vi du skal læse denne historie om hvor galt det kan gå, hvis man bliver offer for et brud på IT-sikkerheden.

Benjamin Røpke, direktør for livsstilsvirksomheden Bahne, fortæller om de store omkostninger det havde for virksomheden, da hjemmesiden blev hacket.

 

Smarte forbrydere

Det var anden gang på en måned, at den administrerende direktør blev gjort opmærksom på, at der var hackere på spil på hjemmesiden. Og at der var tale om meget intelligente hackere, som brugte et program til at fiske kundernes kreditkortoplysninger ud inde fra hjemmesiden – kortinformation, som ikke engang Bahne selv havde adgang til.

Og mens butikstyveri i en fysisk butik er forholdsvis nemt at sætte en stopper for, har Benjamin Røpke måttet sande, at det er langt sværere at fange forbrydere i cyberspace. Selvom man har tekniske sikkerhedsforanstaltninger på plads, er forbryderne smarte, og det er langt nemmere for digitale tyveknægte at trænge ind i systemerne og nærmest uset stjæle oplysninger: ”Det, der gik igennem mit hoved, da vi for anden gang var udsat for det her, var, at vi er en familievirksomhed, der virkelig prøver – i alt hvad vi gør – at være ærlige. Det gælder kunder, det gælder ansatte, og det gælder leverandører. Derfor tænkte jeg, ”hvem har dog lyst til at gøre dette mod os?” siger Benjamin Røpke.

 

Et brud på tilliden

Efter det første angreb lukkede Bahne sin hjemmeside ned og opdaterede alle sikkerhedsforanstaltningerne. Kort tid efter ramte endnu et hackerangreb, og da mistede Benjamin Røpke tålmodigheden. ”Efter omkring 20 dage, hvor vi stadig ikke kunne få nogen garantier for, at eksperterne kunne sikre os godt nok til, at et lignende angreb ikke kunne ske igen, var vi nødt til at genopbygge hele hjemmesiden på en ny platform. På den måde kunne vi helt slippe for de eventuelle sikkerhedshuller, der var i det gamle it-miljø,” siger Benjamin Røpke.

For Bahne har det betydet en udgift i millionklassen at gå igennem dén øvelse. Dels er det dyrt at investere i en helt ny it-platform, og dels var selve hjemmesiden lukket ned i to måneder, hvilket kostede dyrt i mistet omsætning. ”Vi ved, hvor mange millioner, det har kostet at holde vores webshop lukket i to måneder og migrere til en ny it-platform. Men den reelle og fulde omkostning hænger sammen med, hvor lang tid det tager at genopbygge kundernes tillid til bahne.dk. Og det kan jo tage lang tid, selv om vi virkelig mener, vi har gjort alt, hvad vi kunne,” siger Benjamin Røpke.

 

En tykkere mur

Kunderne er blevet orienteret så hurtigt, det var muligt, og de er løbende blevet hjulpet med gode sikkerhedsråd af Bahne. I dag er trafikken da også helt tilbage på hjemmesiden.

Derudover opfordrer han alle virksomheder, der ikke har en beredskabsplan i forvejen, til at udarbejde en klar plan for, hvad man som virksomhed skal gøre i tilfælde af et hackerangreb. Planen bestemmer, hvilke processer der træder i kraft, hvem, der skal orienteres og hvornår. ”Vi kan aldrig vide os sikre på, at det ikke kan ske igen. Derfor vælger vi også at fortælle om denne hændelse, fordi vi mener, at det er vigtigt, at virksomheder deler de her angreb, så der kommer fokus på det – også blandt kunderne. Man kan altid bygge en tykkere mur, men man er nødt til at udvikle sig hele tiden,” slutter Benjamin Røpke.

Vil du vide mere om hvordan sikkerhed og tillid påvirker din forretning? Kontakt os i dag, og lad os tale sammen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *